19.03.2018

Elkem kjøper TM Technology Ltd

Elkem ASA har overtatt det Britiske selskapet TM Technology Ltd og dets produksjon av støperilegeringer, Tenbloc®.

Norske Elkem ASA er en av verdens ledende selskaper innen miljøansvarlig produksjon av metaller. Elkem er en global leder på løsninger innen støpejernindustrien og leverandør av høykvalitets ferrosilisium til jernindustrien. Dette kjøpet vil styrke Elkems markedsposisjon ytterligere og gir mulighet for å tilby kundene et bredere spekter av spesialiserte løsninger.

«Våre kunder trenger forskjellige løsninger i deres metallbehandlingsporsesser. I Elkem ønsker vi å støtte våre kunders suksess gjennom pålitelige kvalitetsprodukter og ved å dele vår kunnskap om prosessforbedring. Med Tenbloc som en del av vår portefølje kan Elkem utvide tilbudet sitt og bedre møte kundens behov.» Sier Roland Henningfeld, Global Sales and Marketing Director i Elkem.

TM Technology Ltd verket ligger i Dronfield, England, og skal omdøpes til Elkem Dronfield Ltd.

Overtagelsen ble ferdig 16. mars 2018.06.18

Om Elkem ASA
Elkem er en av verdens ledende produsenter av silisiumrelaterte avanserte materialer. Selskapet leverer produkter i hele verdikjeden fra kvarts til silisium og nedstrøms silikonspesialiteter, i tillegg til sterke markedsposisjoner innen støperilegeringer og karbonmaterialer. Elkem har over 6000 ansatte, 27 verk og salgskontorer i til sammen 28 land, med hovedkontor i Oslo. Omsetningen i 2017 var på 21 milliarder kroner. Mer informasjon om Elkem finner du på www.elkem.com

Om TM Technology
TM Technology Ltd var en integrert del av Tennant Metallurgical Groul Ltd, som ble etablert i 1794. TM Technology Ltd har utviklet Tenbloc som en unik støpeform som gir konsistent, pålitelig og kostnadseffektiv inokulasjon for duktil og gråjern.

For spørsmål, kontakt:

• Mr. Roland Hennigfeld - VP Sales and Marketing Elkem Foundry, Phone: +49 172 211 3950
  • Mr. Ian Cunningham - Managing Director TM Technology Ltd, Phone: +44 7887 687004