30.06.2017

Oslo, 29.06.2017: I dag utvider vi vår virksomhet med to nye verk i Kina, samtidig som vår silikondivisjon endrer navn til Elkem Silicones.

Integrasjonen av verkene Xinghuo and Yongdeng i Kina vil styrke vår posisjon som en global aktør og vår verdikjede. Xinghou vil bli en del av silikondivisjonen og Youngdeng en del av silisiumdivisjonen.
- Dette er en viktig merkedag for Elkem og en stor tillitserklæring fra våre eiere. Det er tydelig at forretningsmodellen vi har utviklet her i Norge er den som gir størst verdiøkning for våre eiere, sier administrerende direktør i Elkem, Helge Aasen.
Denne integrasjonen vil styrke Elkems posisjon som en global markedsleder, med produksjons langs hele verdikjeden fra kvarts til avanserte silikonprodukter. Elkem vil nå bestå av omkring 6800 ansatte, en stor økning fra tidligere 3800.
- Denne integrasjonen er et viktig steg i Elkems vekststrategi. Vi ser frem til å ønske de kinesiske verkene velkommen i Elkemfamilien, og til å integrere vår bedriftskultur, sier Aasen.
I dag endrer også Silikondivisjonen ble integrert i 2015 endelig navn fra Bluestar Silicones navn til Elkem Silicones, og alle deres silikonverk vil nå bære Elkemnavnet.

Bakgrunnsinformasjon:

Elkem er en av verdens ledende produsenter av silisiumrelaterte avanserte materialer og metaller. Selskapet leverer produkter i hele verdikjeden til silisium, fra kvarts, silisium og nedstrøms silikonprodukter, til spesialprodukter innen støperilegeringer, karbonmaterialer og microsilica. Elkem har 24 verk verden over, i tillegg salgskontorer i mer enn 40 land. Elkem har omtrent 3800 ansatte og har hovedkontor i Oslo.